Tips voor een mooie huid bij acne

Tips voor een mooie huid bij acne

Acne is een huidaandoening die ook wel puistjes of jeugdpuistjes wordt genoemd. Het komt vaak voor bij pubers maar sommigen hebben ook op latere leeftijd een vorm van acne.

De onderliggende oorzaak van acne moet in de hormonen gezocht worden. Toch is er veel wat je kunt doen om acne zoveel mogelijk te voorkomen en de huid mooi te houden. Daar zullen we in dit artikel op ingaan.

Voeding

Door veranderingen in de hormoonhuishouding kan je gevoelig worden voor acne. Denk hierbij aan de puberteit en de menstruatiecyclus. Dit betekend niet dat je acne (grotendeels) kunt voorkomen. Door verkeerde voeding creëer je de omstandigheden waarin acne kan ontstaan. Door het juiste dieet creëer je een huidmilieu waarin de bacteriën die acne veroorzaken minder kans krijgen.

De beste behandeling van acne begint dan ook van binnenuit. Ons moderne dieet typeert zich door relatief grote hoeveelheden toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten. Dit dieet wordt door de experts gezien als grote drijvende kracht achter acne. Als gekeken wordt naar beschavingen waarin het dieet nog vrij is van de Westerse invloeden – met al de toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten – dan is te zien dat er geen acne voorkomt.

Hoe toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten acne veroorzaken heeft te maken met het hormoon insuline. Het hormoon insuline wordt door de alvleesklier aangemaakt nadat we toegevoegde suikers of geraffineerde koolhydraten hebben gegeten. De primaire taak van insuline is het opnemen van de glucose uit de bloedbaan naar de cellen. Insuline heeft echter ook een invloed op onze talgproductie.

De talgklieren zullen meer talg produceren bij hogere insulinespiegels. De talg bevindt zich in de haarfollikel en bij een hoge talgproductie raakt deze verstopt. Deze verstopping van de haarfollikel is wat acne veroorzaakt.

Geraffineerde koolhydraten zijn koolhydraten die bewerkt zijn. Bijvoorbeeld graan waarvan bloem is gemaakt. Volkoren granen breken in de maag en dunne darm langzaam af tot glucose zodat er de glucose geleidelijk aan het bloed wordt afgegeven. Hierdoor hoeft het lichaam slechts kleine hoeveelheden insuline aanmaken om het glucose op te kunnen nemen. Indien we een voedingsmiddel eten wat gemaakt is van bloem, pizza of koek bijvoorbeeld, dan hoeft het lichaam veel minder moeite te doen om dit af te breken tot glucose. Het afbreken tot glucose zal razendsnel plaats vinden waardoor er een grote piek in de bloedglucose komt en er veel insuline nodig is.

Met toegevoegde suikers is het nog erger. Het lichaam kan deze direct opnemen in de bloedbaan. Hierdoor krijg je een piek in de bloedsuikers en insulinewaarden.

Op deze manier veroorzaken toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten acne.

Door bewustere keuzes te maken is acne dan ook voor een belangrijk deel te voorkomen of te verminderen. Voedingsmiddelen met daarin toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten moeten daarom zoveel mogelijk (liefst helemaal) vermeden worden. Voorbeelden van dergelijke voedingsmiddelen zijn: frisdrank, snoepgoed, wit brood, spaghetti, macaroni, gebakken aardappel, gefrituurde aardappel, pizza en bakkerijproducten zoals koek en gebak.

Deze kunnen vervangen worden voor koolhydraatbronnen die langzaam tot glucose worden afgebroken. Voorbeelden van dergelijke voedingsmiddelen zijn: volkoren granen (zoals zilvervlies rijst, havermout), quinoa, zoete aardappel, groenten en peulvruchten.

Misschien lijkt het je een idee om koolhydraten helemaal uit je dieet te schrappen, maar als je in de pubertijd bent dan is dat geen goed idee. Je hebt koolhydraten dan hard nodig voor je ontwikkeling.

Uit onderzoeken onder mensen met acne kwam naar voren dat ze vaak tekorten hebben aan bepaalde vitamines. Het gaat om de vitamines A, B5, B8 en E. Ook is er geconstateerd dat er vaak sprake is van een tekort aan de mineralen zink en selenium.

Deze vitamines en mineralen zijn betrokken bij het reduceren van ontstekingen wat belangrijk is bij acne. Een puistje is immers een ontsteking van de haarfollikel. Voor het verminderen van inflammatie zijn tevens antioxidanten belangrijk.

Voedingsmiddelen die de vitaminen, mineralen en antioxidanten bevatten die belangrijk zijn tegen acne zijn:

  • Bessen zoals blauwe bessen, frambozen en aardbeien
  • Bananen
  • Sinaasappelen
  • Mandarijnen
  • Abrikozen
  • Groene bladgroenten
  • Bloemkool
  • Spitskool
  • Zoete aardappel
  • Tomaten
  • Bonen
  • Peulvruchten
  • Linzen
  • Quinoa
  • Bruine rijst
  • Havermout
  • Vette vissoorten
  • Zeevruchten
  • Noten
  • Zaden
  • Pitten
  • Kalkoen
  • Rundvlees

Een aantal voedingssupplementen kunnen van toegevoegde waarde zijn bij acne. Het is daarbij op de eerste plaats belangrijk dat de basisvoeding op orde is. Het heeft geen zin als je voedingssupplementen neemt en vervolgens een hamburger menu met frites en een milkshake naar binnen werkt.

Zink supplementen zijn bijzonder nuttig. Dit mineraal is betrokken bij de hormoonhuishouding en de gezondheid van de huid. Het heeft sterke ontstekingsremmende eigenschappen. Het bijzondere van zink is dat het in staat is om de productie van talg te verminderen. Op deze manier wordt voorkomen dat de haarfollikels verstopt raken met een overvloed van talg.

Behalve inwendig kan je zink ook uitwendig gebruiken. Door je puistjes in te smeren met zinkzalf zal de ontsteking sneller, en daarmee het puistje, sneller verdwijnen.

Het verdient de aanbeveling om een zink supplement te gebruiken waarin ook koper is opgenomen. Indien je zinkspiegels omhoog gaan dan zullen je koperspiegels omlaag gaan, wat nadelig is voor je gezondheid. Door koper mee te suppleren voorkom je dat je koperspiegels te laag worden.

Een ander nuttig voedingssupplement is visolie. Visolie is rijk aan omega 3 vetzuren. Omega 3 vetzuren zijn erg belangrijk bij het bestrijden van ontstekingen. Visolie capsules bieden uitkomst voor iedereen die niet vaak vette vissoorten wil eten.